Port Ustka w miejscu ujścia rzeki Słupi do Bałtyku powstał w średniowieczu, a okres rozkwitu przeżywał na przełomie XIX i XX wieku, w czasach statków parowych. Dziś największą atrakcją turystyczną usteckiego portu jest nowa przeprawa portowa, która połączyła wschodnią i zachodnią stronę portu Ustka. Turyści lubią także spacery po falochronach, które osłaniają wejście do portu.
Port Ustka jest największym portem rybackim w Polsce, na stałe stacjonuje w nim 76 kutrów rybackich. Od kilku lat funkcjonuje tu także aukcja rybna. Ponadto w Ustce co roku przeładowuje się od kilku do kilkunastu tysięcy ton ładunków, w większości są to ładunki masowe i drobnica.
Wejście do portu Ustka o szerokości 40 m, osłonięte jest dwoma falochronami (303 i 420 metrów długości), które zbudowane zostały w II połowie XIX wieku z kamieni przywożonych tu ze Szwecji. U nasady wschodniego falochronu znajduje się pomnik usteckiej syrenki, który stanowi jeden ze znaków rozpoznawczych Ustki.
Maksymalne jednostki, jakie mogą zawijać do portu to statki ograniczone wymiarami: 58 m długość, 11,5 m szerokość, 4 m zanurzenie. Istnieje możliwość wprowadzenia większej jednostki, po uzyskaniu zgody od Kapitana portu. Całkowita długość nabrzeży w usteckim porcie to 3.417 m, z czego ponad 1110 m to nabrzeża rybackie.
W 2013 roku powstała przeprawa przez kanał portowy w Ustce, dzięki której można szybko przedostać się z części wschodniej portu na zachodnią. Stalowa kładka o długości ponad 50 metrów i szerokości pomostu 4 metry, została zainstalowana po zachodniej stronie portu. Jej ruchome ramię umożliwia statkom wpłynięcie do portu.
Kładka w usteckim porcie jest otwierana na 20 minut o pełnych godzinach, od 1 września do 15 czerwca w godz: 10:00 – 18:00, od 16 czerwca do 31 sierpnia w godz: 9:00 – 24:00. Niestety aktualnie z powodu awarii kładka nie działa. W sezonie letnim 2016 w Ustce uruchomiona zostanie przeprawa łodziami motorowymi (2 jednostki), koszt przeprawy 2 zł.
Źródło: ustka.pl, ustkaport.pl